Canon EF 200mm f/2.8L II USM
Specifikacije:
Canon EF 200 f/2.8L II USM je vrhunski telefoto prajm objektiv iz Canonove čuvene L serije objektiva koja se izdvaja po vrhunskom kvalitetu optike i izrade. U pitanju je objektiv koji je namenjen kako fotografisanju portreta (pre svega na otvorenom prostoru) tako i fotografisanju u prirodi. Kada se koristi na fotoaparatima sa APS-C senzorom (krop faktor 1.6x) njegova žićna daljina postaje ekv. 320mm.
Izrada objektiva je na najvišem mogućem nivou, dok po pitanju dimenzija i težine možemo reći da je objektiv prilično kompaktan za jedan tele objektiv i tek neznatno veći od EF 135 f/2L.
U kompletu dobijamo torbicu za nošenje i zonericu dok je opciono moguće kupiti prsten za stativ koji ipak nije neophodan.
Bajonet je naravno metalni a prednji poklopac je sa stipaljkom u sredini što je veoma korisno u situacija kada na objektiva imamo postavljenu zonericu:
Na objektivu imamo prekidač za prebacivanje iz autofokusa u ručni fokus kao i fokus limiter. Autofokus motor je USM (ultrasonic) tipa veoma brz i tih. Full-time ručni fokus nam po potrebi omogućava preciznu korekciju nakon auto fokusa dok limiter skraćuje autofokusni opseg i dodatno ubrzava izoštravanje.
Sa gornje strane objektiva imamo skalu distance:
Tehničke karakteristike:
Objektiv smo testirali na fotoaparatu Canon EOS 5d mk2. S obzirom na pedigre koji sa sobom nose objektivi Canon L serije očekujemo vrhunske rezultate.
Testiranje započinje standardnim test kadrom na bliskoj udaljenosti od 2m. To je zid prepun detalja koji će nam pokazati koliko rezoluciju objektiv pruža na bliskim udaljenostima.
Test kadar na kojem takođe možemo videti da izobličenja praktično nema:
100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje): (RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
100% kropovi iz ugla kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje): (RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
Rezultati u centru kadra su fantastični već na blendi f/2.8 dok u uglovima postaju odlični već od blende f/4.
Drugi test kadar će nam pokazati kako se objektiv ponaša na srednjim udaljenostima:
kadar
Slede 100% kropovi iz centra kadra, zatim sa ivice i iz ugla (kliknuti na sliku za 100% uvećanje): (RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
Zatim slede dva test kadra pri kojima je fokus na udaljenosti koja odgovara oznaci za beskonačno na skali objektiva:
Prvi test kadar:
100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje): (RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje): (RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
Drugi test kadar:
100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje): (RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje): (RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
Rezultati u centru kadra su fantastični kako na srednjoj fokusnoj udaljenosti tako i na beskonačno. Objektiv je veoma oštar na skroz otvorenoj blendi. U uglovima kadra primetna je manja oštrina pr blendi f/2.8 dok zatvaranjem dolazi do znatnog poboljšanja pa na srednjih blendama možemo reći da je objektiv i pri ivici kadra vrlo oštar.
Jedna od najtežih situacija za svaki objektiv je situaicija sa kontra svetlom u blizini ivice kadra. Ponašanje u takvim situacijama je upravo karakteristika u kojoj objektivi L serije briljiraju. Slede primeri.
Fotografija pri blendi f/2.8:
100% krop
Fotografija pri blendi f/4:
100% krop
Fotografija pri blendi f/5.6:
100% krop
Kao što vidimo čak ni pri blendi f/2.8 nema pojave hromatskih aberacija niti značajnijeg gubitka kontrasta na fotografiji.
Sledi još teži primer gdje je ivica sa koje ćemo prikazati 100% kropove još kontrastnija:
Fotografija pri blendi f/2.8:
100% kropovi
Fotografija pri blendi f/4:
100% kropovi
Fotografija pri blendi f/5.6:
100% kropovi
U ovoj ekstremnoj situaciji uočavamo minimalnu pojavu hromatskih aberacija na veoma konstrastnim ivicama koje zatvaranjem blende nestaju. Ovakve aberacije poznate kao "purple fringing" se lako uklanjaju u Photoshopu.
Po pitanju refleksija i aberacija oko izvora svetla u kadra pogotovo kada su u pitanju tačkasti izvori svetla Canon 200 2.8 L takođe briljira. Slede primeri na noćnim fotografijama:
Fotografija pri blendi f/2.8:
100% kropovi iz centra i sa ivice kadra:
Fotografija pri blendi f/5.6:
100% kropovi iz centra i sa ivice kadra:
Rezultati su izvanredni, ni traga hromatskim aberacijama dok se neznatne refleksije oko izvora svetla pojavljuju samo pri ivici kadra.
Što se tiče vinjetiranja ono je neznatno izraženo pri blendi F/2.8 do zatvaranjem blende praktično nestaje:
F/2.8
F/4
F/8
Jedna od najbitnijih karakteristika Canona 200 2.8L je bokeh. Njegova primarna namena je za fotografisanje portreta na otvorenom terenu kao i za fotografisanje prirode i životinja. U takvim situacijama vrlo je bitno da zamućenje pozadine bude "mekano" i prijatno za oko. Slede primeri:
Intenzitet zamućenja pozadine ćemo ilustrovati sledećim primerima na jednakoj udaljenosti od objekta pri blendama f/2.8 (levo) i f/4 (desno):
Krugovi koje dobijama u pozadini su veoma pravilnog oblika sa neznatom aberacijom po ivici:
Još dva primera sa 100% kropovima za oštrinu dela fotografije koji je u fokusu:
F/2.8
100% krop
F/2.8
100% krop
Zaključak:
Kao što smo mogli videti u pitanju je vrhunski profesionalni objektiv koji pruža vrhunski optilki kvalitet u svim situacijama. Teško mu je naći manu, sa optičke strane praktično i nepostoje nedostaci, jedino što možemo zameriti je malo teže nameštanje i skidanje zonerice zbog veoma čvrste plastike od koje je napravljena. Brzo i precizno fokusiranje, vrhunska oštrina, odsustvo hromatskih aberacija i prelep bokeh su karakteristike koje Canon EF 200 f/2.8L II USM preporučuju stock fotografima zatim fotografima venčanja ali i prirode.
Tekst i fotografije: Mladen Mitrinović