Poređenje proizvoda ( od 3 )

Tokina AT-X AF Fisheye 10-17mm f/3.5-4.5


Specifikacije:

  • Žižna daljina: 10-17 mm
  • Raspon otvora blende: F3.5-4.5 - F22
  • Konstrukcija (elemenata/grupa): 10/8
  • Prečnik filtra: nema
  • Broj listića blende: 6
  • Vidni ugao: 180 - 100 stepeni (po dijagonali)
  • Maksimalno uvećanje: 1:3
  • Minimalna fokusna distanca: 14cm
  • Dimenzije: 6.99 x 7.09 cm
  • Težina: 349g

Tokina 10-17mm f/3.5-4.5 je jedinstveni fisheye zum objektiv koji se proizvodi sa Canon i Nikon bajonetom. Pred nama na testu je verzija za Canon sistem. Namenjen je objektivima sa APS-C senzorom i omogućava vidni ugao po dijagonali od 180 stepeni na 10mm do 100 stepeni na 17mm. Objektiv poseduje autofokus i specijalne WR (water repellant) premaze na prednjem staklu koji smanjuju zadržavanje kapljica vode i različitih mrlja na prednjem staklu objektiva kao i lakše čišćenje stakla.

Kao i svi ostali Tokina objektivi i ovaj je veoma kvalitetno izrađen, od čvrstog polikarbonata sa preciznim spojevima. Poseduje integrisanu zonericu, a u kompletu uz objektiv dobijamo prednji i zadnji poklopac:


Bajonet je metalni:


Objektiv je kompaktnih dimenzija, poseduje skalu udaljenosti, zum prsten kao i prsten za ručno fokusiranje:


Način fokusiranje određujemo uz pomoć prekidača 0007.jpg


Optičke karakteristike:

Što se tiče optičkih mogućnosti sa proverom istih krećemo od izobličenja koje su karakteristične za riblje oko objektive. Kao što vidimo na primerima koji slede na 10mm izobličenja su najizraženija dok zumiranjem prema 17mm dolazi do njihovog smanjenja. Takođe još jedna detalj koji utiče na izraženost izobličenja je položaj horizonta u kadru u situacijama kada fotografišemo pejzažne fotografije.

Prvi test kadar je zid na udaljenosti od 1m.

10mm


14mm


17mm


U situacijama kada fotografišemo pejžažne fotografije sa horizontom u kadru, izobličenja možemo smanjiti time što ćemo horizont pozicionirati u sredini kadra. Na sledećom primeru ćemo ilustrovati krivljenje horizonta u zavisnosti od njegovog položaja.

10mm


17mm


Sada ćemo preći na proveru oštrine objektiva uz pomoć tri standardna kadra na našim testovima. Prvi test kadar je zid na udaljenosti 1m sa fotografija kojima smo ilustrovali izlobličenja.

100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


100% kropovi iz ugla kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


Kao što vidimo oštrina i rezolucija objektiva su odlični u centru kadara dok su uglovima slabiji na otvorenoj blendi dok pritvaranjem blende dolazi do poboljšanja. To je očekivan rezultat pa možemo reći da Tokina u ovom slučaja ima dobre rezultate.

Pri fotografisanju motiva na srednjoj udaljenosti oštrina u centru kadra se kreče od solidne pri skroz otvorenoj blendi do odlične kada se blenda zatvara. Pri ivicama kadra rezolucija i oštrina su solidne pri čemo primećujemo malo pojačane hromatske aberacije, koje se lako mogu ukloniti u Photoshopu.

test kadar na 10mm


100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


Pri fotografisanju motiva na udaljenosti koji odgovara oznaci za beskonačno na skali distance, oštrina u centru kadra je nešto slabija pri skroz otvorenoj blendi dok čim se malo blenda zatvori oštrina postaje veoma dobra. Pri ivicama kadra rezolucija i oštrina su očekivane za riblje oko objektiv, dakle vidno slabije nego u centru kadra ali to je rezultat koji je normalan za objektiv ovog tipa.

test kadar na 10mm


100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)


Sada ćemo proveriti otpornost objektiva na refleksije kao što su flare i ghosting. Prva situacija koju proveravamo je ona u kojoj se u kadru ili blizu ivice kadra nalazi jak izvor svetla kao što je sunce. Rezultat je odličan i zahvaljujući odličnim premazima na fotografijama prektično nema nikakvih refleksija:

10mm


17mm


17mm, sunce blizu ivice kadra


Dakle rezultat je fantastičan s obzirom da ultraširokougaoni objektivi obično u ovakvim situacijama imaju problema sa refleksijama.

Što se tiče ponašanja objektiva kada u kadru imamo tačkaste izvore svetla oni su nešto lošiji pri skroz otvorenoj blendi kada dolazi do pojave izraženih hromatskih aberacija ali zatvaranjem blende postaju odlični.

test kadar na 10mm


100% krop pri blendi f/3.5


100% krop pri blendi f/8


test kadar na 17mm


100% krop pri blendi f/4.5


100% krop pri blendi f/8


Kada su izvori svetla u kadru veći i blizu objektiva dolazi do pojave ghostinga (duhova) oko izvora svetla koji ipak nisu veliki i ne predstavljaju veliki problem:

10mm, f/3.5


10mm, f/8


17mm, f/4.5


17mm, f/8


Za kraj testa smo ostavili još nekoliko primera na 10mm sa 100% kropovima iz različitih delova kadra. Sve fotografije su napravljene u RAW formatu, razvijene u Photoshop ACR konverteru, sa standradnim podešavanjima bez uklanjanja aberacija.

10mm, f/8


100% kropovi:






10mm, f/5.6


100% kropovi:




10mm, f/5.6


100% kropovi:






Kao zaključak možemo reći da je ovaj riblje oko objektiv odlična kupovina za sve korisnike APS-C DSLR fotoaparata koji žele 180 stepeni vidni ugao i neobičnu perspektivu. Mogućnost zumiranja nam donosi smanjenje izobličenja na većim žižnim daljinama čime Tokinu 10-17 možemo koristiti i kao standardni ultraširokougaoni objektiv. Od mana ističemo pojačane hromatske aberacije pri većim otvorima blende koje se ipak mogu korigovati u Photoshopu. Posebno pohvaljujemo otpornost na flare refleksije u kadru.

Tekst i fotografije: Mladen Mitrinović