Tokina AT-X PRO SD 11-16 F2.8 (IF) DX
Vrhunski ultraširokougani objektiv za fotoaparate sa tzv. krop faktorom tj. sa senzorom 1.5 puta manjim od FF senzora. Veoma kvalitetno izrađen sa odličnim optičkim osobinama. Jedinstven na trzistu sa fiksnom blendom F/2.8 na čitavom rasponu.
Specifikacije:
Objektiv je kao i sve Tokine iz AT-X PRO serije veoma kvalitetno izrađen u kombinaciji polikarbonata i metala. Prsten za zumiranje kao i fokusni prsten su dobro utegnuti i lako se okreću.
Pri fokusiranju prednji element kao ni fokusni prsten se ne vrte pa nema problema pri upotrebi polarizacionih filtera. Pri zumiranju objektiv ne menja dužinu. Navoj za filtere je prečnika 77mm.
Uz objektiv dobijamo kvalitetno senilo koje je sa unutrašnje strane obloženo tekstilnim materijalom čime je dodatno poboljšana zaštita od neželjenih refleksija:
Objektiv za Nikon sistem nema integrisan AF motor već koristi motor iz fotoaprata tzv. "šrafciger"; za test smo koristili telo Nikon D300; kao što vidimo na sledećim fotografijama mehanizam za prebacivanja iz auto-fokusnog u manual-fokusni način rada je tzv. "clutch" mehanizam,dakle pomeramo fokusni prsten napred-nazad u AF ili MF položaj:
Bajonet je naravno metalni:
Tu je i skala udaljenosti:
Optičke karakteristike:
Tokina 11-16 F/2.8 je specifičan objektiv jer jedini na tržištu među ultraširokougaonim objektivima za aparate sa tzv. "krop senzorom" nudi konstantnu 2.8 blendu na čitavom rasponu. To mu daje velike low light mogućnosti što je svakako veoma korisno jer objektivi ovog tipa imaju značajnu primenu u fotografisanju različitih događaja tzv. event fotografiji.
Slede dva primera na 11mm i na 16mm da steknemo uvid u širinu ovog objektiva:
11mm:
16mm:
Prelazimo na test oštrine; objektiv je solidan pri blendi 2.8,upotrebljiv u svim situacijama i nema mesta strahu od korišćenja maksimalne blende ali ipak pravu oštrinu i rezoluciju pokazuje kada se blenda malo zatvori,što je i logično;
Test oštrine smo izveli na udaljenom kadru gde je fokusirano na beskonačno i na kadru otrpilike udaljenom 1,5m;
Prvo sledi prikaz oštrine pri fokusu "na beskonačno",fotografije su snimljene u RAW formatu sa default podešavanjima i konvertovane u jpeg format u programu Nikon Capture NX; danas svi RAW konverteri nude dobre algoritme za default uklanjanje hromatskih aberacija tako da one ne predstavljaju problem kao što je nekada bio slučaj:
test kadar na 11mm:
100% kropovi iz centra kadra na različitim žižnim daljinama i blendama (kliknuti na sliku za uvećanje):
100% kropovi sa ivice kadra:
Rezultat je odličan,oštrina je sasvim zadovoljavajuća na blendi na 2.8 a već malim zatvranjem blenda dolazi na odličan nivo.
Na isti način ćemo prikazati i oštrinu pri fokusiranju "na blizu"; objekat fotografisanja je zid paralelan sa ravni senzora koji će nam poslužiti i da uočimo neizbežne distorzije koje se javljaju na širokougaonim objektivima ali koje kod ovog objektiva nisu prevelike,što je za pohvalu:
11mm:
14mm:
16mm:
100% kropovi iz centra kadra:
100% kropovi sa ivice kadra:
Dakle i pri fokusiranju "na blizu" rezultati su odlični,oštrina po ivicama kadra je naravno malo lošija na otvorenim blendama što je sasvim normalno za ultraširokougaone objektive i popravlja se nakon zatvaranja blende.
Što se tiče ostalih karakteristika prikazaćemo otpornost na pojavu "flare"-a kada u kadru imamo jak izvor svetla,zatim vinjetiranje.
Objektiv je otporan na flare zahvaljujući kvatetnim premazima i odsjaji u kadru se retko javljaju:
11mm F/2.8:
16mm F/2.8:
11mm F/5.6:
16mm F/5.6:
Kod širokougaonih objektiva vinjetiranje je neizbežno pogotovo pri maksimalnom otvoru blende,ali to ne predstavlja veliki problem jer se uočava samo na jednoličnim površinama i smanjuje se zatvaranjem blende:
11mm F/2.8:
11mm F/5.6:
16mm F/2.8:
16mm F/5.6:
Sa blendom 2.8 možemo solidno zamutiti pozadinu ali se subjektu fotografisanja mora prići blizu pri čemu naravno s obzirom da je u pitanju ultraširokougaoni objekitv, dolazi do neizbežnog izobličenja:
11mm F/2.8:
100% krop:
16mm F/2.8:
100% krop:
Na kraju testa slede primeri sa 100% kropovima iz centra i sa ivica kadra:
11mm F/2.8:
11mm F/5.6:
11mm F/4:
11mm F/4:
16mm F/2.8:
16mm F/8:
Tekst i fotografije: Mladen Mitrinović